Справа №-642/8121/19
Провадження №-2-а/642/141/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 грудня 2019 року м. Харків
Ленінський районний суд м. Харкова у складі: головуючого судді Бородіної О.В., за участю секретаря Добронос Д.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до рядового поліції 4 батальйону 1 роти УПП в Харківській області Голуб Дмитра Олександровича про скасування постанови серії ЕАК № 1768033 від 19.11.2019 року про накладення адміністративного стягнення за ч. 2 ст. 122 КУпАП,-
в с т а н о в и в:
29 листопада 2019 року позивач звернувся до Ленінського районного суду м. Харкова з адміністративним позовом до рядового поліції 4 батальйону 1 роти УПП в Харківській області Голуб Дмитра Олександровича про скасування постанови серії ЕАК № 1768033 від 19.11.2019 року та закриття провадження у справі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 19 листопада 2019 року приблизно о 22:00 год. керував транспортним засобом AUDI A6 д.н.з. НОМЕР_1 по вулиці Шевченко 228, не порушуючи п. 11.4 ПДР України, був зупинений на вимогу відповідача. Після зупинки транспортного засобу під його керуванням, рядовий поліції 4 батальйону 1 роти УПП в Харківській області Голуб Д.О. підійшов до його автомобіля та повідомив його про порушення Правил дорожнього руху. На вимогу позивача надати відео-докази, відповідач надав йому відеозапис з мобільного телефону на якому було чітко видно перехрестя двох доріг Матюшенко та вул. Шевченко (в районі станції метро Київська), що за 1800 метрів від зазначеного в постанові місці вчинення правопорушення .На відеозаписі було видно рух невстановлених транспортних засобів. Без чіткого розрізнення марки, моделі, державного номерного знаку. Відповідач продемонстрував відео один раз, швидко, зазначивши, що вину позивача доведено і є всі підстави для складання протоколу відносно нього. Також ОСОБА_1 зазначає, що його стисло та в неповному обсязі ознайомили з його правами, у постанові, яка оскаржується відсутні відомості про те, яким технічним засобом здійснено фото або відео запис, не наведено посилань на докази, не відібрано у нього пояснення або заперечення відносно складеного протоколу.
Зазначену постанову вважає незаконною, необгрунтованою та такою, що винесена із порушенням ст. 251, ч.ч. 2, 3 ст. 283 КУпАП, оскільки під час подій, права, згідно до Конституції України та КУпАП, їй роз`яснено не було та не було вислухано пояснень водія. Крім того, постанова про притягнення її до відповідальності в порушення п.3 ч. 3 ст. 283 КУпАП не містить відомості про технічний засіб, яким здійснено відеозапис. Дана вимога чітко передбачена цим пунктом: «постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, крім даних, визначених частиною другою цієї статті, повинна містити відомості про технічний засіб, яким здійснено фото або відеозапис», тому постанова про притягнення його до адміністративної відповідальності прийнята за відсутності належних та допустимих доказів його винуватості.
Ухвалою Ленінського районного суду м. Харкова 02 грудня 2019 року було відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Сторони належним чином повідомлені про те, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику), що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.
Відповідач про дату, час та місце розгляду справи повідомлений був належним чином, про що свідчить підпис у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення. Не скористався правом подати до суду відзив на позовну заяву.
Відповідно до ч. 3 ст. 268 КАС неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Суд вважає за можливе вирішити справу на підставі наявних доказів у відсутність сторін.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи рядовий поліції 4 батальйону 1 роти УПП в Харківській області Голуб Дмитро Олександрович склав протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ст. 122 ч. 2 КУпАП та відповідно винес постанову серії ЕАК № 1768033 про накладення адміністративного стягнення на позивача у вигляді штрафу у розмірі 425 грн. за порушення п. 11.4 Правил дорожнього руху України
У вищевказаній постанові зазначено, що 19.11.2019 о 21 год. 46 хв., водій ОСОБА_1 керував автомобілем AUDI A6 д.н.з. НОМЕР_1 , м. Харків, вул. Шевченка, 228 на дорозі з двостороннім рухом яка має дві смугт для руху в одному напрямку здійснив виїзд на призначений для зустрічногот руху бік дороги, чим порушив п. 11.4 ПДР Правил дорожнього руху України.
Відповідно до ст.19Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 3 ст.2КАС України до компетенції адміністративних судів віднесена перевірка, чи вчинені дії суб`єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Порядок притягнення осіб до адміністративної відповідальності встановлений Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Згідно п. 1 ст. 247 Кодексу України про адміністративне правопорушення обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події та складу адміністративного правопорушення.
Наявність події та складу правопорушення доводиться шляхом надання доказів.
Статтею ст.245КУпАП встановлено, що завданням провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
З метою забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, індивідуалізації її відповідальності та реалізації вимог ст.245КУпАП щодо своєчасного, всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин справи, вирішення її у відповідності з законом уповноважений орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна ця особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч. 1 ст.268КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі.
У наведених положеннях цього Кодексу визначено систему правових механізмів щодо забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, на стадії розгляду уповноваженим органом (посадовою особою) справи про адміністративне правопорушення, зокрема, з метою запобігти безпідставному притягненню такої особи до відповідальності.
Водночас вказані положення є законодавчими гарантіями об`єктивного і справедливого розгляду справи про адміністративне правопорушення, реалізація яких можлива лише у разі, якщо між стадією фіксування адміністративного правопорушення і стадією розгляду відповідної справи по суті існуватиме часовий інтервал, достатній для підготовки до захисту кожному, хто притягається до адміністративної відповідальності.
Також у наведених положеннях Кодексу визначено систему правових механізмів щодо забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, на стадії розгляду уповноваженим органом (посадовою особою) справи про адміністративне правопорушення, зокрема, з метою запобігти безпідставному притягненню такої особи до відповідальності. Водночас вказані положення є законодавчими гарантіями об`єктивного і справедливого розгляду справи про адміністративне правопорушення, реалізація яких можлива лише у разі, якщо між стадією виявлення адміністративного правопорушення і стадією розгляду відповідної справи по суті існуватиме часовий інтервал, достатній для підготовки до захисту кожному, хто притягається до адміністративної відповідальності.
Окрім того, пунктом 24 Постанови ПленумуВерховного Судувід 23.12.2005р.№ 14«Про практикузастосування судамиУкраїни законодавствау справахпро деякізлочини протибезпеки рухута експлуатаціїтранспорту,а такожпро адміністративніправопорушення натранспорті» встановлено, що зміст постанови має відповідати вимогам, передбаченим ст.ст. 283, 284 КУпАП. В ній, зокрема, необхідно навести докази, на яких ґрунтується висновок про вчинення особою адміністративного правопорушення, та зазначити мотиви відхилення інших доказів, на які посилався правопорушник, чи висловлених останнім доводів.
Згідно зі ст.251КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.
Однак, не зважаючи на те, що згідно вищевказаної норми Закону, доказами по справі є також пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, у постанові, прийнятій відповідачем, не надано будь-якої оцінки поясненням позивача.
Крім того, суду взагалі не надано доказів скоєння позивачем правопорушення зазначеного в оскаржуваній постанові, в порядку ст. 251 КУпАП, а саме щодо фіксування зазначених подій технічними приладами, що мають функції фото – і кінозйомки, відеозапису чи засобів фото – і кінозйомки, відеозапису, які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, чи інших документів.
Постанова про притягнення позивача до відповідальності в порушення п. 3 ч. 3 ст. 283 КУпАП не містить відомості про технічний засіб, яким здійснено відеозапис. Дана вимога чітко передбачена цим пунктом: «постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, крім даних, визначених частиною другою цієї статті, повинна містити відомості про технічний засіб, яким здійснено фото або відеозапис».
Таким чином, постанова про притягнення позивача до адміністративної відповідальності прийнята за відсутності належних та допустимих доказів винуватості позивача.
З огляду на вказане, суд вважає, що відповідачем в порушення вимог ст.280КУпАП додатково не було встановлено, чи було вчинено правопорушення, чи винен позивач в його вчиненні, чи підлягає він адміністративній відповідальності та інші обставини, які мають значення для правильного вирішення справи.
Слід зазначити, що норми ст.7КУпАП передбачають, що ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. При цьому, провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Принцип презумпції невинуватості, передбачає, що всі сумніви у винуватості особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведена вина прирівнюється до доведеної невинуватості. Всі факти встановлені судом у сукупності викликають сумніви щодо факту самого правопорушення та законності його фіксації. Рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути законним і обґрунтованим і не може базуватись на припущеннях та неперевірених фактах.
За таких обставин факт вчинення позивачем правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 122 КУпАП, в даному випадку є недоведеним.
У відповідності до ч. 1 ст.77КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги або заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Відповідно до положень ч.ч. 2, 5 ст.77КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Однак, відповідач, який був належним чином повідомлений про дату, місце і час розгляду справи, не надав суду будь-яких доказів в обґрунтування правомірності своїх дій, не направив обґрунтованого відзиву на позовну заяву.
Таким чином відповідно до вимог ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупність, в силу положень ст. 11 КАС України, суд вважає, що позов є обгрунтований та підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 2, 5 – 9, 72 – 77, 90, 159, 162, 229, 243 – 246, 250, 268, 271, 272, 286 КАС України, ст. ст. 7, 122, 245, 251, 252, 254, 280, 283, 289 КУпАП, суд, –
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до рядового поліції 4 батальйону 1 роти УПП в Харківській області Голуб Дмитра Олександровича про скасування постанови серії ЕАК № 1768033 від 19.11.2019 року про накладення адміністративного стягнення за ч. 2 ст. 122 КУпАП – задовольнити.
Скасувати постанову серії ЕАК № 1768033 від 19.11.2019 року про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення за ч. 2 ст.. 122 КУпАП у виді штрафу в розмірі 425 гривень, провадження по справі закрити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду у 10-денний строк з дня оголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду – якщо апеляційна скарга подана протягом десяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 21.12.2019 року.
Суддя О.В. Бородіна